Communicatie na een scheiding (in het belang van de kinderen)

Als er één onderwerp is wat na een scheiding noodzakelijk is dan is het wel communicatie. Dat wordt helemaal een opgave wanneer dit binnen het huwelijk al dramatisch was.
Wanneer er spanningen heersen of conflicten ontstaan tijdens een gesprek kunnen er ineens oude patronen zichtbaar worden (niet luisteren naar elkaar, verbale agressie, gelijk willen krijgen, gevoelloos reageren en elkaar frustreren), het is dan niet makkelijk om rustig te blijven, toch zijn er wel wat manieren die je kunnen helpen.

Actieve communicatie:

Je kunt jezelf trainen om op momenten die je voelt aankomen bewust anders te reageren dan de bozige manier. Wees allereerst bewust van de situatie! (wat gebeurt er nu met mij, wat doe ik?)  Kies vervolgens vrijwillig om niet verbaal agressief (boos) te reageren (Nee, ik kies bewust om niet boos te reageren). Kies alternatieven voor je primaire reactie, zoek in je gedachten en brein naar andere mogelijkheden om te reageren en als laatste kies je de beste hiervan als reactie. Dit is goed te oefenen en wanneer je het kunt toepassen, zul je vrij snel merken dat je zelfvertrouwen groeit in de communicatie en dat je evenwichtiger wordt in de gesprekken.

Geweldloze communicatie:

Een andere manier is de geweldloze communicatie van Marshall Rosenberg (wereldberoemde psycholoog uit de 20e eeuw), deze wijze heeft de intentie tot verbinding en bestaat uit vier elementen:

1. Waarneming; wat is er echt? Wat nemen we waar? i.p.v. oordelen.
2. Gevoel; wat voelen we bij deze waarneming en niet hoe we erover denken
3. Behoefte; wat is echt belangrijk? Waarom wil je iets? Wat is de behoefte?
4. Verzoek; een positief geformuleerd voorstel, dit schept vertrouwen, een verzoek is geen eis.

Zo’n communicatie bestaat verder uit twee delen; (1)je vertelt wat je gevoel is over een kwestie die je niet leuk vindt en (2)je verzoek aan de ander wat hij/zij zou kunnen veranderen. Vb: (1) ik voel mij .. maak mij zorgen om .. (2) ik zou het waarderen, fijn vinden als of is het mogelijk dat, kunnen we in de toekomst..
Deze boodschap is open, vriendelijk, gericht op overleg, positief geformuleerd en is een verzoek. Het is niet veroordelend, pijnlijk, verwijtend, beschuldigend of eisend. De boodschap is te allen tijde vanuit de ik-vorm geformuleerd, dat zorgt ervoor dat je het verzoek bij jezelf houdt en dus de ander niets verwijt. Er zijn enkele goede Tips voor het voeren van een geweldloos communicatief gesprek.